Інтенсифікація медичних термінів у ЗМІ: від ковідного до мілітарного періоду

  • Dmytro Syzonov кафедра стилістики та мовної комунікації; Навчально-науковий інститут філології; Київський національний університет імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0000-0003-1162-2182

Анотація

У статті окреслюються комунікативні можливості та стилістичні функції медичних термінів, які детермінологізуються та метафоризуються в сучасному медійному просторі (йдеться про ковідний період як об'єктиватор функціонування медичних термінів у ЗМІ та мілітарний період як ретранслятор нових смислів війни за допомогою метафоризованих медичних термінів у масовій комунікації). Інтенсифікація функціонування медичної термінології в інфопросторі мотивована кількома факторами: (а) близькістю цього пласту металексики до масового реципієнта; (б) "мейнстримністю" її використання у зв'язку з постійними катаклізмами, пов'язаними з медициною, – 'пташиний грип, африканський вірус, пандемія ковіду' та ін.; (в) гнучкістю медичної термінології включатися в семантико-стилістичні процеси (епітетизація, метафоризація, фразеологізація та ін.). Ковідний період став поштовхом до функціонування в медіа фахових (медичних) термінів і їх відтермінологічних фразеологізмів, а також допоміг утворенню в масовій комунікації неологізмів типу 'коронозалежний, ковідіот, ковідодипломатія, ковідолихоманка, ковідомісія, короналекція' та ін. Мілітарний період (війна як екстралінгвальний чинник) стає інтенсифікатором вторинної номінації медичних термінів – вербальних ілюстраторів сучасності: 'ампутація територій, вакцинація від ворожої пропаганди, реанімація війни, вірус сепаратизму, травматичні території, метастази війни' та ін.

На медійному матеріалі з'ясововано парадоксальні функціональні можливості терміна поза медичною системою: семантична розширеність, контекстна влучність, маніпулятивність, здатність до створення неологізмів, поява фразеологізованих колокацій, etc. Комунікативне тло постає своєрідним "дзеркалом" актуальних проблем, у якому вторинна номінація медичних термінів допомагає досягненню основних завдань українськомовних медіа – не тільки інформувати реципієнтів, а й впливати на їх масову свідомість.

Ключові слова: вторинна номінація, медичний термін, стилістичні функції термінів, семантико-стилістичні процеси, українські медіа, ковідний період, мілітарний період, мова війни, функціональна стилістика.

Інформація про автора: Сизонов Дмитро Юрійович – доктор філологічних наук, доцент; доцент кафедри стилістики та мовної комунікації; Навчально-науковий інститут філології; Київський національний університет імені Тараса Шевченка.
ScopusID

Електронна адреса: dm_sizonov@ukr.net

 

ЛІТЕРАТУРА

  1. Ільченко О. Оцінна імплікатура медіаметафори (на україномовному медіаматеріалі 2000–2022 рр.). Innovative pathway for the development of modern philological sciences in Ukraine and EU countries. Riga: "Baltija Publishing", 2022. С. 139-153.
  2. Медіалінгвістика: словник термінів і понять / Л.І. Шевченко, Д.В. Дергач, Д.Ю. Сизонов. Київ: ВПЦ "Київський університет", 2013.
  3. Сизонов Д. Медична термінологія в мас-медіа: стилістичний потенціал: монографія. Київ: ВПЦ "Київський університет", 2012.
  4. Сизонов Д. Медична термінологія в українських ЗМІ: словник. Київ: ВПЦ "Київський університет", 2012.
  5. Шевченко Л.І., Сизонов Д.Ю. Нові слова та фразеологізми в українських масмедіа: словник / відп. ред. Л.І. Шевченко. Київ: ВПЦ "Київський університет", 2020.
  6. Flew T. Understanding Global Media. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2018.
  7. Makowska, M. Język i obraz wobec koronawirusa. Przyczynek do rozważań nad komunikacją medialną w czasach pandemii. Forum Lingwistyczne. 2021. №8(8). S. 1-14.
  8. McQuail D. Mass Communication Theory. London: SAGE, 2010.
  9. Styshov O. Neologisms of the military sphere in the modern ukrainian language. Logos. 2022. №113. P. 116-128.
  10. Syzonov D., Zlotnyk-Shagina O. Kozynets, O. The psycholinguistic basis of media neologization caused by COVID-19. Ezikov Svyat. 2022. №20 (1).P. 62-70.

 

ДЖЕРЕЛА

5 канал. URL: https://www.5.ua
Еспресо. URL: https://espreso.tv
Інформаційний агент України (телеграм-канал) – @InfoAgents
Київ ІНФО (телеграм-канал) – @kievinfo_kyiv
Новини Києва (телеграм-канал) – @kyiv_novyny_24
Суспільне. URL: https://suspilne.media
Українска правда. URL: https://www.pravda.com.ua
Факти. URL: https://fakty.com.ua/ua/
Цензор.нет. URL: https://censor.net

Опубліковано
2025-07-01
Розділ
МЕДІЙНА ПРОБЛЕМАТИКА В МОДЕРНІЙ ЛІНГВІСТИЦІ