Мовна маска в сучасній суспільній комунікації: медійна сфера
Анотація
Сучасна медійна комунікація як складник суспільної потребує системних досліджень можливостей самореалізації особистості, а особливо мовної, адже саме поєднання вербального і невербального складника є основою медійних текстів різних типів і жанрів. Поняття "тип особистості", "маска", "соціальна маска", "медійна маска", "мовна маска" розглядають, застосовуючи різні критерії їх інтерпретації, де мовний складник здебільшого виявляється факультативним і нерепрезентативним. У статті зроблено акцент на актуалізації саме мовного рівня для більш детального наукового осмислення в поняттях, термінах та підходах до аналізу, що відповідають вимогам сьогодення. Сформульовано власне визначення маски в медійній комунікації – це змодельоване особистістю за допомогою вербальних і невербальних засобів сприйняття її соціумом відповідно до власних намірів і / чи запитів суспільства або окремих його груп. Запропоновано власний підхід до класифікації мовних масок у медіа за вербальними (системно вживані мовні одиниці різних рівнів для реалізації мети та завдань спілкування) і невербальними (типи особистостей із погляду психології, функції мовні, стильові, жанрові) критеріями. Проведене дослідження дало підстави виокремлювати такі мовні маски в медіа: Інтелектуал / Інтелектуалка, Інформатор / Інформаторка, Порадник / Порадниця, Експерт / Експертка, Шоумен / Шоувумен, Простак / Простачка, Бунтар / Бунтарка, Провокатор / Провокаторка, Піклувальник / Піклувальниця, Співчутливець / Співчутливиця. Окреслено основні мовні засоби для кожної з масок, задля ілюстрації названо окремих осіб-носіїв цих масок. Акцентовано на тому, що запропонована класифікація – відкрита система, яку варто розглядати як вихідну модель, якій властива змінність (поповнення, вилучення, видозміну, варіативність), зумовлена розвитком суспільної комунікації та інформаційних технологій, потребами суспільства, окремих його груп та персоналій. Перспективами подальших досліджень визначено більш детальний аналіз заявлених мовних засобів-маркерів, їх виражальний та впливовий потенціал, еволюція і щодо окремих мовних масок у медіа, і щодо особистостей, які ними послуговуються, та зʼясування специфіки співіснування різних масок у комунікації однієї особистості.
Ключові слова: мовна маска, типи особистостей, медійна комунікація, вербальні засоби.
Інформація про автора: Шулінова Лариса Василівна – кандидат філологічних наук, доцент; доцент кафедри стилістики та мовної комунікації; Навчально-науковий інститут філології; Київський національний університет імені Тараса Шевченка.
ScopusID
Електронна адреса: l.shulinova@knu.ua
ЛІТЕРАТУРА
- Беньямін В. Мистецький твір у добу своєї технічної відтворюваности. Вибране. Пер. з нім. Ю. Рибачук, Н. Лозинська. Львів : Літопис, 2002. 214 с.
- Енциклопедія сучасної України. URL: https://esu.com.ua/article-64158 (дата звернення: 16.12.2024).
- Панґрацці А. Подорож всередину себе. Еннеаграма як теорія особистості / пер. О. Якимець. Львів : Колесо, 2011. 176 с.
- Словник української мови : у 20 т. URL : https://sum20ua.com/?page=1577&searchWord=%D0%9C%D0%B0%D1%81%D0%BA%D0%B0&wordid=49978 (дата звернення: 16.12.2024).
- Сухаревська Г. Мовна маска користувача соціальної мережі як інструмент конструювання множинної ідентичності. Наукові записки інституту журналістики. 2021. Вип. 78. С. 41-49.
- Шулінова Л. Лінгвостилістична жанрологія : функціональний аспект диференціації. Стилістика модерного часу : [колективна монографія]. Київ : Видавництво Ліра-К, 2024. С. 192-203.
- Юнг К.-Г. Архетип і символ / Пер. В.Нємец. Київ : Центр навчальної літератури, 2024. 436 с.
- Ющишина Л., Пиль В. Енеаграмма в бізнесі : новий інструмент управління комунікативними процесами в конфлікті. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2020. Т.2. № 22. С. 120-129.
- Bartlett C. The Enneagram Field Guide : Notes on Using the Enneagram in Counseling, Therapy and Personal Growth. Nine Gates Publishing., 2008. 168 p.
- Ichazo O.Interviews with Oscar Ichazo. Arica Press. 1982. 190 p.
- Mark M., Pearson Carol S. The Hero and the Outlaw : Building Extraordinary Brands Through the Power of Archetypes. McGraw-HillEducation, 2001. 384 p.
- Naranho K. 27 characters in search of being. The experience of changing oneself in the light of the enneagram. URL:https://ugc.production.linktr.ee/4ev7Jg2zRFG8xqap0b0x_27_Personalities_In_Search_Of_Being_-_English.pdf (дата звернення: 18.12.2024).
- Pacwa M. Tell Me Who I Am, O Enneagram. Christian Research Journal. URL : https://christian.net/pub/resources/text/cri/cri-jrnl/web/
crj0146a.html (дата звернення: 16.12.2024). - Palmer H. The enneagram : understanding yourself and the others in your life. HarperSanFrancisco A Division of HarperCollins. 1991. 420p.
ДЖЕРЕЛА
Авраменко – Авраменко О. Як лаятися українською. URL : https://www.youtube.com/watch?v=1wmuh3gXOBw&t=2s (дата звернення : 20.12.2024).
Діденко 1 – Діденко Н. Синоптикиня Діденко повідомила, де на Новий рік в Україні будуть опади. URL : https://www.unian.ua/
pogoda/news/sinoptik-natalka-didenko-povidomila-de-na-noviy-rik-ukrajini-
budut-opadi-12866322.html (дата звернення: 27.12.2024).
Діденко 2 – Діденко Н. URL : https://www.facebook.com/tala.didenko/
?locale=uk_UA (дата звернення: 18.12.2024).
Євтух – Євтух Д. URL : https://www.instagram.com/dashaevtukh__
official/reel/C4YibiCMUNO/ (дата звернення: 26.12.2024)
Забужко – Забужко О. URL : https://www.facebook.com/
oksana.zabuzhko/?locale=uk_UA (дата звернення: 18.12.2024).
Клопотенко – Клопотенко Є. URL : https://www.facebook.com/
yevhen.klopotenko/?locale=uk_UA (дата звернення : 20.12.2024).
Куликов – Куликов А. "Не міфічні орки, а російські окупанти". Журналіст Андрій Куликов – про роботу медіа під час війни та протидію російській пропаганді. URL : https://nv.ua/ukr/ukraine/
events/interv-yu-z-andriyem-kulikovim-6-chervnya-den-zhurnalista-novini-ukrajini-50245622.html (дата звернення : 26.12.2024).
Мазур – Мазур А. URL : https://www.facebook.com/alla.mazur.18?
locale=uk_UA (дата звернення : 26.12.2024).
Фреймут – Фреймут О. URL : https://www.instagram.com/stories/
highlights/17904444247734162/ (дата звернення : 26.12.2024).
WELLBOY – WELLBOY про соковиту премʼєру. TikTok@muzvar_ua (дата звернення : 27.12.24).
Авторське право (c) 2024 Larysa Shulinova

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Ця публікація ліцензована на умовах Creative Commons Attribution 4.0 International License.